Algemene voorwaarden Handy Service Haaglanden

Artikel 1. Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Handy Service Haaglanden: 
Handy Service Haaglanden, gevestigd te Voorburg 2273 XA, Spinozalaan 10-A, telefoon 085-1302359, KvK nr. 82887608,
ID-BTW NL003746247B80.

Opdrachtgever:
De persoon/bedrijf die met Handy Service Haaglanden in de hoedanigheid van consument of in de hoedanigheid van ondernemer een overeenkomst tot aanneming van werk heeft gesloten en de persoon/bedrijf die aan Handy Service Haaglanden offerte heeft uitgebracht.
Overeenkomst:
Iedere overeenkomst tot (ver)koop en/of aanneming van werk die tussen Opdrachtgever en Handy Service Haaglanden tot stand komt, elke wijziging of aanvulling daarop, alsmede alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en ter uitvoering van die overeenkomst.

Artikel 2. Toepasselijkheid algemene voorwaarden
2.1
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten tussen Handy Service Haaglanden en opdrachtgever. Hiervan kan alleen worden afgeweken indien schriftelijk overeengekomen.
2.2
Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig, indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
2.3
Indien Handy Service Haaglanden deze algemene voorwaarden al meerdere keren aan Opdrachtgever ter hand heeft gesteld, is er sprake van een bestendige handelsrelatie. Handy Service Haaglanden hoeft dan de algemene voorwaarden niet telkens opnieuw ter hand te stellen om deze op volgende overeenkomsten van toepassing te laten zijn.
2.4
Eventuele inkoop- of andere algemene voorwaarden van opdrachtgever zijn niet van toepassing, tenzij Handy Service Haaglanden dit uitdrukkelijk en schriftelijk heeft aanvaard.
2.5
Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Opdrachtgever en Handy Service Haaglanden zullen dan in overleg treden en de nietige c.q. vernietigde bepalingen vervangen met nieuwe bepalingen, waarbij zover mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
2.6
Indien onduidelijkheid bestaat of een situatie niet is geregeld omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.

Artikel 3 Offertes en totstandkoming van de overeenkomst

3.1
Tenzij anders aangegeven zijn alle door Handy Service Haaglanden gemaakte offertes vrijblijvend en gedurende
negentig (90) dagen geldig. Handy Service Haaglanden is slechts aan de offerte gebonden indien de aanvaarding
hiervan door Opdrachtgever zonder voorbehoud of wijziging binnen de gestelde geldigheidsduur aan
Handy Service Haaglanden is bevestigd.
3.2
Tenzij anders vermeld wordt niet in de offerte opgenomen: schilderwerken, parkeergelden, het verwijderen
van puin en bouwafval evenals het verwijderen van asbest en chemisch afval.
3.3
De overeenkomst komt tot stand door schriftelijke aanvaarding van Opdrachtgever van de door Handy Service Haaglanden verzonden offerte.
3.4
Indien de aanvaarding door Opdrachtgever (ook op kennelijk ondergeschikte punten) afwijkt van het in de
offerte opgenomen aanbod, is Handy Service Haaglanden daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet
conform deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Handy Service Haaglanden schriftelijk anders verklaart.
3.5
Een samengestelde offerte verplicht Handy Service Haaglanden niet tot het verrichten van een gedeelte van de
opdracht tegen een overeenkomstig deel van de in de offerte opgegeven prijs.
3.6
Indien het aanbod is gebaseerd op door Opdrachtgever verstrekte gegevens en deze gegevens onjuist of
onvolledig blijken te zijn dan wel naderhand wijzigen, is Handy Service Haaglanden gerechtigd de in het aanbod
vermelde prijzen en/of levertermijnen aan te passen.
3.7
De inhoud van alle informatie/documenten behorende bij het aanbod, zoals getoonde en/of verstrekt monsters, modellen en voorbeelden, opgaven van kleuren, afmetingen, gewichten en andere omschrijvingen in brochures, promotiemateriaal en/of op de website van Handy Service Haaglanden is zo nauwkeurig mogelijk, doch is niet bindend.
3.8
Indien op basis van het aanbod geen overeenkomst tot stand komt, dienen al de bijbehorende documenten binnen 8 dagen na een daartoe door Handy Service Haaglanden gedaan verzoek door Opdrachtgever en voor rekeningen risico van Opdrachtgever te worden geretourneerd aan het adres van Handy Service Haaglanden.

Artikel 4 Prijzen

4.1
Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een vaste prijs overeenkomen. Indien geen vaste prijs wordt overeengekomen, zal de prijs worden vastgesteld op grond van het bestede aantal uren (regie). Voor de berekening van het bestede aantal uren wordt uitgegaan van de tijd tussen het wegrijden van de vestiging van Handy Service Haaglanden en het terugkomen aldaar (reistijd van en naar de leverancier van de voor Opdrachtgever benodigde materialen inbegrepen). De prijs wordt dan berekend volgens het gebruikelijke uurtarief van Handy Service Haaglanden.
4.2
Tenzij anders overeengekomen is, zijn de door Handy Service Haaglanden opgegeven prijzen en tarieven exclusief omzetbelasting , alsmede andere (on)kosten. Voorrijkosten of km vergoeding wordt in beginsel niet in rekening gebracht.
4.3
Aanbiedingen, offertes en prijzen gelden niet automatisch voor nabestellingen.
4.4
Handy Service Haaglanden is bevoegd om wijzigingen in kostprijsfactoren betreffende de overeenkomst, zoals onder meer prijzen van (grond)stoffen, hulpmiddelen, arbeidskosten, energiekosten, transportkosten, verzekeringspremies, valutakoersen, belastingen, heffingen of andere overheidsmaatregelen aan Opdrachtgever door te berekenen. Bij een eventuele prijswijziging zal Handy Service Haaglanden Opdrachtgever daaromtrent berichten.
4.5
Opdrachtgever heeft na kennisgeving van de aanpassing van de prijzen, zoals bedoeld in lid 4 van dit artikel, het recht de overeenkomst te ontbinden, indien de aanpassing van de bedongen prijs door Handy Service Haaglanden plaatsvindt binnen drie (3) maanden na het sluiten van de Overeenkomst. Ontbinding door Opdrachtgever dient schriftelijk te geschieden binnen één (1) week na kennisgeving van een aanpassing van de prijs. Indien Opdrachtgever de overeenkomst niet binnen één (1) week na kennisgeving omtrent aanpassing van de prijs schriftelijk heeft ontbonden, worden Partijen geacht omtrent de door Handy Service Haaglanden meegedeelde prijsverhoging overeenstemming te hebben bereikt.
4.6
Bij opdrachten met een looptijd van meer dan één (1) maand kunnen de door Opdrachtgever verschuldigde kosten periodiek (wekelijks) in rekening worden gebracht.

5 Verplichtingen van Opdrachtgever

5.1
Opdrachtgever is gehouden Handy Service Haaglanden tijdig alle informatie te verstrekken, welke Handy Service Haaglanden naar zijn oordeel voor een correcte uitvoering van de overeenkomst nodig heeft. Het aanbod is gebaseerd op de daartoe door Opdrachtgever verstrekte informatie (waaronder bijvoorbeeld een tekening en bouwkundige informatie), waarbij Handy Service Haaglanden mag vertrouwen op de juistheid en volledigheid daarvan. De door Opdrachtgever verstrekte informatie zal als uitgangspunt dienen voor de totstandkoming van de overeenkomst. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Handy Service Haaglanden verstrekte informatie, ook indien deze van derden afkomstig is.
5.2
Opdrachtgever zorgt ervoor dat Handy Service Haaglanden tijdig en kosteloos kan beschikken:
a. over de voor het uitvoeren van de diensten benodigde gegevens en goedkeuringen (zoals bijvoorbeeld bouwvergunningen en ontheffingen);
b. over het gebouw, het terrein of het water, waarin of waarop het werk moet worden uitgevoerd en toegang tot een toiletvoorziening;
c. over voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van bouwmaterialen, machines en andere hulpmiddelen;
d. aarde en randaarde, een ventilatiekanaal voor een ventilatie en over aansluitingsmogelijkheden voor elektrische machines, verlichting, verwarming,
    gas, perslucht en water over schone, veilige en gezonde omstandigheden, alsmede geschikte bergruimte aldaar.
5.3
Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Handy Service Haaglanden zijn verstrekt, heeft Handy Service Haaglanden het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten - volgens de gebruikelijke tarieven van Handy Service Haaglanden - bij Opdrachtgever in rekening te brengen.
5.4
Opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat de door derden te verrichten diensten, welke niet tot de met de Handy Service Haaglanden overeengekomen diensten behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging ondervindt.
5.5
Indien de prijs wordt vastgesteld op grond van het werkelijk bestede aantal uren (regie), is opdrachtgever gehouden periodiek voor het aantal gewerkte uren te tekenen. Op basis van de uren waarvoor getekend is en het gebruikelijke uurtarief van Handy Service Haaglanden wordt de prijs bij Opdrachtgever in rekening gebracht, welke prijs Opdrachtgever verplicht is te betalen, onverminderd de overige betalingsverplichtingen van Opdrachtgever ter zake van de met Handy Service Haaglanden gesloten overeenkomst. Weigert Opdrachtgever te tekenen voor het gewerkte aantal uren, dan kan Handy Service Haaglanden de uitvoering van de verdere werkzaamheden opschorten totdat Opdrachtgever de uren van de daaraan voorafgaande werkzaamheden schriftelijk heeft goedgekeurd. Indien het niet goedkeuren van de gewerkte uren tot gevolg heeft dat vertraging in de uitvoering van de overeenkomst ontstaat, eventueel - in verband met werkzaamheden elders - met tussenpozen van inactiviteit, zullen de door Handy Service Haaglanden opgegeven termijnen worden verlengd met de periode van de vertraging, inclusief de tijd die met de inactiviteit gepaard gaat. Handy Service Haaglanden is ten aanzien van de hieruit voortvloeiende vertraging nimmer aansprakelijk jegens Opdrachtgever.
Schade die door de vertraging aan de zijde van Handy Service Haaglanden is ontstaan, bijvoorbeeld gerelateerd aan de voor de uitvoering van de overeenkomst gereserveerde arbeidstijd, komt voor rekening en risico van Opdrachtgever.
5.6
Opdrachtgever draagt het risico voor schade veroorzaakt door:
a. onjuistheden in de door of namens Opdrachtgever verstrekte gegevens;
b. gebreken in materialen of hulpmiddelen die door Opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld;
c. bodem)verontreiniging, milieubelastende stoffen en/of bacteriën (bijvoorbeeld asbest) in of bij de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
d. gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
e. onjuistheden in de door Opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen;
f. onjuistheden in de opgedragen diensten.

6 Uitvoering van de overeenkomst

6.1
Handy Service Haaglanden is verplicht datgene te doen wat naar de aard van de overeenkomst door de wet, de eisen van redelijkheid en billijkheid of het gebruik wordt gevorderd. Daarbij neemt Handy Service Haaglanden de van toepassing zijnde voorschriften in acht. De reikwijdte van de verplichtingen van Handy Service Haaglanden is echter mede afhankelijk van de mate van inbreng en invloed van Opdrachtgever c.q. van de door of namens Opdrachtgever ingeschakelde derden.
6.2
Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft Handy Service Haaglanden het recht diensten te laten verrichten door derden. Zulks voor rekening van Opdrachtgever.
6.3
Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd kan Handy Service Haaglanden de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat Opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
6.4
Indien de uitvoering van de overeengekomen diensten of levering van zaken onmogelijk wordt doordat de zaak waarop of waaraan het werk moet worden uitgevoerd teniet gaat of verloren raakt zonder dat dit aan Handy Service Haaglanden kan worden toegerekend, dan blijft Handy Service Haaglanden gerechtigd tot een evenredig deel van de overeengekomen prijs op grond van verrichte diensten en gemaakte kosten.

7 Termijnen

7.1
De overeenkomst tussen Handy Service Haaglanden en Opdrachtgever wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen. Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn.
7.2
Indien enige door Handy Service Haaglanden opgegeven termijn wordt overschreden en deze niet veroorzaakt wordt door later geleverde materialen, is Handy Service Haaglanden ter zake pas in verzuim nadat Opdrachtgever Handy Service Haaglanden schriftelijk in gebreke heeft gesteld en Handy Service Haaglanden een redelijke termijn heeft gegund om alsnog aan zijn verplichtingen jegens Opdrachtgever te voldoen. Deze redelijke termijn zal minimaal gelijk zijn aan de helft van de oorspronkelijk overeengekomen termijn voor de uitvoering van de betreffende overeenkomst.

8 Meer- en minderwerk

8.1
Door Opdrachtgever mogen er na het verstrekken van de opdracht, respectievelijk het tot stand komen van de overeenkomst met Handy Service Haaglanden, alsnog wijzigingen worden aangebracht in de (uitvoering van de) overeenkomst, mits de wijzigingen door Opdrachtgever schriftelijk aan Handy Service Haaglanden worden gemeld, voordat Handy Service Haaglanden een aanvang met de uitvoering van de overeenkomst heeft gemaakt. Deze wijzigingen worden pas onderdeel van de tussen Handy Service Haaglanden en Opdrachtgever gesloten overeenkomst nadat Handy Service Haaglanden deze wijzigingen schriftelijk heeft aanvaard, dan wel met de uitvoering daarvan is begonnen. Indien de door Opdrachtgever gewenste wijzigingen naar het oordeel van Handy Service Haaglanden een deugdelijke uitvoering van de overeenkomst onmogelijk maken, is Handy Service Haaglanden gerechtigd op deze grond de overeenkomst met Opdrachtgever buitengerechtelijk te ontbinden. Handy Service Haaglanden is in dit geval niet aansprakelijk voor enige dientengevolge door Opdrachtgever geleden schade, van welke aard en omvang dan ook. Problemen, voortkomend uit de wijzigingen zijn altijd voor rekening en risico van Opdrachtgever.
8.2
Indien Handy Service Haaglanden de wijzigingen in de oorspronkelijke overeenkomst aanvaardt of met de uitvoering daarvan is begonnen, is Opdrachtgever verplicht alle daaruit voortvloeiende (extra) kosten als kosten van meerwerk aan Handy Service Haaglanden te voldoen, onverminderd de overige betalingsverplichtingen van Opdrachtgever ter zake van de met Handy Service Haaglanden gesloten overeenkomst.
8.3
Indien bedoelde wijzigingen tot gevolg hebben dat vertraging in de uitvoering van de overeenkomst ontstaat, eventueel - in verband met werkzaamheden elders - met tussenpozen van inactiviteit, zullen de door Handy Service Haaglanden opgegeven termijnen worden verlengd met de periode van de vertraging, inclusief de tijd die met de inactiviteit gepaard gaat. Handy Service Haaglanden is ten aanzien van de hieruit voortvloeiende vertraging nimmer aansprakelijk jegens Opdrachtgever.
8.4
Indien Handy Service Haaglanden voor het overige meent dat sprake is van meerwerk, zal hij daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling doen aan Opdrachtgever. Handy Service Haaglanden zal Opdrachtgever daarbij tevens een indicatie geven van de gevolgen voor de termijn van de voltooiing van de werkzaamheden, alsmede van de aan het meerwerk verbonden kosten.
8.5
Indien Opdrachtgever niet binnen vier (4) werkdagen na de ontvangst van de in lid 4 bedoelde mededeling van Handy Service Haaglanden heeft laten weten bezwaar te hebben tegen het meerwerk, wordt Opdrachtgever geacht dit meerwerk te hebben aanvaard en is Opdrachtgever verplicht de daaruit voortvloeiende (extra) kosten aan Handy Service Haaglanden te voldoen.

9 Betaling en betalingsvoorwaarden

9.1
Handy Service Haaglanden heeft het recht voor aanvang van de werkzaamheden betaling van een voorschot te eisen dat gelijk is aan 40% van de op dat moment berekende totale betalingsverplichting van Opdrachtgever.
Gedurende de uitvoering van de opdracht, bijvoorbeeld halverwege, kan Handy Service Haaglanden een tweede voorschot eisen van maximaal 50% van de op dat moment berekende, totale betalingsverplichting van Opdrachtgever. De resterende betaling vindt bij oplevering plaats. Betalingen in termijnen dienen per direct plaats te vinden. Hiervoor gelden niet nog eens de termijnen als in lid 2 van dit artikel bedoeld.
9.2
Indien geen betaling in termijnen is overeengekomen, zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel, dient betaling voor Opdrachtgever, zijnde ondernemer, steeds te geschieden binnen dertig (30) dagen na factuurdatum en voor Opdrachtgever, zijnde consument, steeds te geschieden binnen veertien (14) dagen na factuurdatum, op een door Handy Service Haaglanden aan te geven wijze.
9.3
Betaling zal altijd plaatsvinden zonder aftrek, verrekening of opschorting uit welke hoofde dan ook. Alle betalingstermijnen zijn te beschouwen als fatale termijnen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
9.4
Na het verstrijken van de betalingstermijn is Opdrachtgever in verzuim. Opdrachtgever is vanaf het moment van verzuim aan Handy Service Haaglanden over het opeisbare bedrag een vertragingsrente verschuldigd. In het geval van consumentenkoop is de rente gelijk aan de wettelijke rente conform artikel 6:119 BW. In alle andere gevallen is Opdrachtgever een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke handelsrente hoger is, in welk geval de wettelijke handelsrente verschuldigd is conform artikel 6:119a BW. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
9.5
Indien Opdrachtgever in verzuim is met de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle buitengerechtelijke kosten, die worden berekend volgens het ‘Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten 2012’, voor rekening van voormelde Opdrachtgever, onverminderd de aan Handy Service Haaglanden overige toekomende rechten, zoals die op schadevergoeding of nakoming.
9.6
Door Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter voldoening van in de eerste plaats alle verschuldigde rente en kosten, en in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs al vermeldt Opdrachtgever uitdrukkelijk dat voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
9.7
In het geval Opdrachtgever bezwaar heeft tegen de hoogte van een factuur, dient hij dit op straffe van verval binnen zeven (7) dagen na factuurdatum schriftelijk aan Handy Service Haaglanden mede te delen. Het indienen van het bezwaar zal de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet opschorten. Opdrachtgever is nimmer gerechtigd tot verrekening van het door hem aan Handy Service Haaglanden verschuldigde.

10 Opschorting en ontbinding van de overeenkomst

10.1
Indien Opdrachtgever één of meer van zijn verplichtingen (waaronder betalingsverplichtingen) jegens Handy Service Haaglanden niet, niet tijdig of niet behoorlijk nakomt, is Handy Service Haaglanden gerechtigd - onverminderd alle overige aan Handy Service Haaglanden toekomende rechten - de nakoming van zijn verplichtingen jegens Opdrachtgever op te schorten totdat Opdrachtgever alsnog volledig zijn verplichtingen jegens Handy Service Haaglanden is nagekomen.
10.2
Ook indien bij Handy Service Haaglanden de gegronde vrees leeft dat Opdrachtgever zijn verplichting niet na zal kunnen komen, is Handy Service Haaglanden gerechtigd de op hem rustende verplichting op te schorten. In dat geval geeft Handy Service Haaglanden Opdrachtgever de gelegenheid om door middel van een verklaring zekerheid te stellen omtrent de nakoming van de op Opdrachtgever rustende verplichting. Indien Opdrachtgever hier niet binnen veertien (14) dagen na dagtekening van het verzoek van Handy Service Haaglanden aan voldoet, heeft Handy Service Haaglanden het recht om de overeenkomst te ontbinden.
10.3
Handy Service Haaglanden heeft voorts, naast alle overige aan hem toekomende rechten, het recht de met Opdrachtgever gesloten overeenkomst, zonder (verdere) voorafgaande ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst, door middel van een schriftelijke buitengerechtelijke verklaring te ontbinden indien sprake is van blijvende overmacht als bedoeld in artikel 17 van deze algemene bepalingen;
a. aan Opdrachtgever (voorlopige) surseance van betaling wordt verleend, het faillissement van Opdrachtgever wordt aangevraagd of Opdrachtgever zelf zijn faillissement aanvraagt;
b. Opdrachtgever aan zijn schuldeisers een (onderhands) akkoord aanbiedt of (met dit doel) een vergadering van schuldeisers bijeenroept of indien met
    betrekking tot Opdrachtgever toepassing wordt verzocht of verleend van de Wet schuldsanering natuurlijke personen;
c. de onderneming van Opdrachtgever/ondernemer wordt geliquideerd en/of de ondernemingsactiviteiten van Opdrachtgever feitelijk worden gestaakt
    of naar een plaats buiten Nederland wordt verplaatst.
10.4
Indien Opdrachtgever een geplaatste order/opdracht geheel of gedeeltelijk annuleert, dan zullen de diensten die werden verricht en de daarvoor bestelde of gereedgemaakte zaken, vermeerderd met de eventuele aan-, afvoer- en afleveringskosten daarvan en de voor de uitvoering van de overeenkomst gereserveerde arbeidstijd, integraal aan Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
10.5
Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Handy Service Haaglanden op Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Handy Service Haaglanden de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en de overeenkomst.

11 Rechten van intellectueel eigendom

11.1
Handy Service Haaglanden is rechthebbende op de intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de door hem - in het kader van de overeenkomst - aan Opdrachtgever verstrekte of - in het kader van deze overeenkomst - gebruikte producten en/of diensten.
11.2
Tenzij anders is overeengekomen, komen voorts alle uit de opdracht voortkomende rechten van intellectuele eigendom - het octrooirecht, het merkenrecht, het tekening- of modelrecht, het auteursrecht en het portretrecht daaronder begrepen - toe aan Handy Service Haaglanden. Indien een dergelijk recht slechts verkregen kan worden door een depot of registratie, dan is daartoe uitsluitend Handy Service Haaglanden bevoegd.
11.3
Opdrachtgever mag zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Handy Service Haaglanden geen gebruik maken van de producten en/of diensten waarop Handy Service Haaglanden rechthebbende is ten aanzien van de intellectuele eigendomsrechten, anders dan ten behoeve van de overeenkomst.
11.4
Handy Service Haaglanden is gerechtigd om de door de uitvoering van de diensten verkregen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht en mits niet te herleiden tot individuele Opdrachtgevers.
11.5
Tenzij het werk er zich niet voor leent, is Handy Service Haaglanden te allen tijde gerechtigd om haar naam op of bij het werk te vermelden of verwijderen en is het Opdrachtgever niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming het werk zonder vermelding van de naam van Handy Service Haaglanden openbaar te maken of te verveelvoudigen.
11.6
Opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat er op de door hem verstrekte informatie, tekeningen, producten en/of diensten geen intellectuele eigendomsrechten (van hem of van derden) rusten. Opdrachtgever vrijwaart Handy Service Haaglanden voor aanspraken van derden uit hoofde van intellectueel eigendom.

12 Eigendomsvoorbehoud

12.1
Alle door Handy Service Haaglanden in het kader van de overeenkomst geleverde diensten en/of werken blijven eigendom van Handy Service Haaglanden totdat Opdrachtgever alle verplichtingen uit de met Handy Service Haaglanden gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen.
2.2
Door Handy Service Haaglanden geleverde diensten en/of werken, die ingevolge lid 1 van dit artikel onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen niet worden doorverkocht en mogen nimmer als betaalmiddel worden gebruikt. Opdrachtgever is niet bevoegd om de onder het eigendomsvoorbehoud vallende diensten en/of werken te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
12.3
Opdrachtgever dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten van Handy Service Haaglanden veilig te stellen. Voor zoveel als nodig verbindt Opdrachtgever zich er jegens Handy Service Haaglanden bij voorbaat toe om zijn medewerking te verlenen aan al hetgeen dat in dat kader nodig of wenselijk mocht (blijken te) zijn.

13 Geheimhouding

13.1
Partijen zijn gehouden tot geheimhouding tegenover derden van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar en/of anderen hebben verkregen. Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval begrepen informatie waarvan een der partijen heeft medegedeeld dat het vertrouwelijk is of informatie waaruit redelijkerwijs voortvloeit dat het vertrouwelijk geacht wordt te zijn.
13.2
Deze verplichtingen blijven ook bestaan na beëindiging van de overeenkomst om welke reden dan ook, en wel voor zolang als de verstrekkende partij redelijkerwijs aanspraak kan maken op het vertrouwelijke karakter van de informatie.
13.3
Partijen zijn bij beëindiging van de overeenkomst ertoe gehouden alle uit hoofde van die overeenkomst verkregen informatie, waaronder begrepen schriftelijke stukken, databasebestanden en bedrijfsmiddelen, onverwijld te retourneren aan de oorspronkelijke eigenaar.

14 Garantie

14.1
Handy Service Haaglanden zal ervoor zorgen dat de overeengekomen leveringen en werkzaamheden naar behoren en conform de in zijn branche geldende normen worden uitgevoerd.

14.2
Indien voor de door Handy Service Haaglanden geleverde zaken door de fabrikant of leverancier een garantie is afgegeven, zal de garantie op gelijke wijze tussen partijen gelden. Handy Service Haaglanden kan Opdrachtgever hierover informeren. Handy Service Haaglanden staat gedurende deze garantietermijn in voor de gebruikelijke normale kwaliteit en deugdelijkheid van het geleverde. Handy Service Haaglanden zal ten aanzien van door de fabrikant of leverancier afgegeven zaken nooit een verdergaande garantie geven, dan de garantie die de fabrikant of leverancier heeft afgegeven. Geen garantie wordt voorts verstrekt voor situaties zoals hierna vermeld in artikel 16 lid 8 en 9.
14.3
Iedere vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van of voortvloeit uit onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik daarvan of gebruik na de houdbaarheidsdatum, onjuiste opslag of onderhoud daaraan door Opdrachtgever en/of door derden wanneer, zonder schriftelijke toestemming van Handy Service Haaglanden, Opdrachtgever of derden aan de zaak wijzigingen hebben aangebracht dan wel hebben getracht aan te brengen, daaraan andere zaken werden bevestigd die daaraan niet bevestigd dienen te worden of indien deze werden ver- of bewerkt op een andere dan de voorgeschreven wijze. Opdrachtgever komt evenmin aanspraak op garantie toe indien het gebrek is ontstaan door of het gevolg is van omstandigheden waar Handy Service Haaglanden geen invloed op kan uitoefenen, daaronder begrepen weersomstandigheden (zoals bijvoorbeeld doch niet uitsluitend, extreme regenval of temperaturen) et cetera.
14.4
Ingeval door Opdrachtgever terecht een beroep wordt gedaan op de garantiebepalingen, zal Handy Service Haaglanden kosteloos zorgdragen voor herstel of vervanging van de zaak c.q. voor restitutie van of een reductie op de overeengekomen koopprijs. Een en ander ter keuze van Handy Service Haaglanden. Indien er sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor de bepalingen van het in deze algemene voorwaarden opgenomen aansprakelijkheidsartikel.
14.5
De garantie van Handy Service Haaglanden strekt zich niet verder uit dan de kosten van de reparatie, herleving, vervanging alsmede het opnieuw aanbrengen/plaatsen. De garantieduur wordt niet verlengd door herstel van het betreffende gebrek.

15 Klachten

15.1
Klachten over de door of namens Handy Service Haaglanden geleverde zaken of verrichte werkzaamheden dienen door Opdrachtgever, zijnde consument, zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen twee maanden na ontdekking en door Opdrachtgever, zijnde ondernemer, zo snel mogelijk doch uiterlijk binnen 14 dagen na ontdekking schriftelijk per aangetekend schrijven te worden gemeld bij Handy Service Haaglanden. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming(en) te bevatten, zodat Handy Service Haaglanden in staat is adequaat te reageren.
15.2
Klachten betreffende de uitvoering van de overeenkomst door Handy Service Haaglanden geven Opdrachtgever, zijnde ondernemer, nimmer het recht zijn betalingsverplichtingen ten opzichte van Handy Service Haaglanden op te schorten. Opdrachtgever, zijnde consument, kan wel tot opschorting van zijn betalingsverplichting overgaan, echter het deel van de betaling dat achtergehouden wordt, dient in verhouding te staan tot het werk dat Handy Service Haaglanden nog moet uitvoeren of tot de waarde van het product dat nog geleverd moet worden.
15.3
Geen klachten zijn mogelijk ten aanzien van verkleuringen en ondergeschikte kleurafwijkingen van hout, bakstenen, cement e.d.
15.4
Opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat de zaken hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende diensten zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de Opdrachtgever te onderzoeken of kwaliteit en/of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn overeengekomen. Opdrachtgever is hierbij verplicht eventuele op- of aanmerkingen op de afleverbon te laten aantekenen. Indien de afleverbon geen op- of aanmerkingen van Opdrachtgever vermeldt, worden de geleverde zaken geacht in onbeschadigde toestand door Opdrachtgever te zijn ontvangen. Bij constatering van gebreken of tekortkomingen aan de geleverde zaken, dient Opdrachtgever in overleg te treden met Handy Service Haaglanden alvorens de geleverde zaken worden verwerkt of geplaatst.
15.5
Indien Handy Service Haaglanden een klacht gegrond acht, is hij gerechtigd de betreffende overeenkomst opnieuw uit te voeren, dan wel anderszins de klachten te (doen) verhelpen.
15.6
Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten daardoor ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde van Handy Service Haaglanden daardoor gevallen, integraal voor rekening van Opdrachtgever.

16 Aansprakelijkheid en vrijwaring

16.1
Handy Service Haaglanden is jegens Opdrachtgever, zijnde consument, uitsluitend aansprakelijk voor schade, wanneer die schade het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming c.q. nalatigheid van Handy Service Haaglanden, diens personeel of door Handy Service Haaglanden ingeschakelde derden bij de uitoefening van de overeengekomen werkzaamheden.
16.2
Handy Service Haaglanden is niet aansprakelijk voor enige door Opdrachtgever, zijnde ondernemer, (of derden) geleden of te lijden directe schade, van welke aard en/of omvang dan ook, samenhangende met of voortvloeiende uit de uitvoering van de overeenkomst, daaronder begrepen schade aan in eigendom van Opdrachtgever (of derden) toebehorende zaken, alsmede indirecte schade, daaronder bijvoorbeeld begrepen bedrijfsschade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
16.3
Handy Service Haaglanden is jegens Opdrachtgever, zijnde ondernemer, nimmer aansprakelijk voor schade en/of kosten, van welke aard en/of omvang dan ook, die op enigerlei wijze samenhangen met of voortvloeien uit handelingen, nalatigheden, fouten en/of de kwaliteit van het geleverde werk van derden, die door Handy Service Haaglanden bij de uitvoering van de overeenkomst zijn ingeschakeld.
16.4
Het in lid 2 en 3 gestelde lijdt uitzondering in geval van opzet of daarmee gelijk te stellen grove onzorgvuldigheid van Handy Service Haaglanden. Een reeks van samenhangende schadegevallen/ gebeurtenissen geldt als één schadegeval/gebeurtenis.
16.5
Indien door of in verband met het verrichten van diensten door Handy Service Haaglanden of anderszins schade aan personen of zaken wordt toegebracht, waarvoor hij aansprakelijk is, zal die aansprakelijkheid zijn beperkt tot het bedrag van de uitkering uit hoofde van de door Handy Service Haaglanden afgesloten aansprakelijkheidsverzekering, met in begrip van het eigen risico dat Handy Service Haaglanden in verband met die verzekering draagt. Indien, om welke reden ook, de aansprakelijkheidsverzekeraar niet tot uitkering overgaat, is de aansprakelijkheid van Handy Service Haaglanden beperkt tot de factuurwaarde van de opdracht.
16.6
Voor zover in een voorkomend geval nog niet aan Opdrachtgever is gefactureerd, dient in voornoemde tekst voor “factuurwaarde” te worden gelezen de overeengekomen vaste prijs of gangbare tarief dat aan Opdrachtgever in rekening zou worden gebracht voor de verrichte werkzaamheden, waarin de oorzaak van de schade is gelegen.
16.7
Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
a. de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze
    voorwaarden;
b. de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Handy Service Haaglanden aan de overeenkomst te laten beantwoorden, tenzij deze
    niet aan Handy Service Haaglanden toegerekend kunnen worden;
c. redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe
    schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
Tot directe schade behoren in geen geval: gevolgschade, bedrijfsschade, productieverlies, omzet- of winstderving of waardevermindering of verlies van producten evenmin als bedragen die in de uitvoeringskosten zouden zijn begrepen als de diensten van de aanvang af goed zouden zijn uitgevoerd. In het geval van consumentenkoop strekt deze beperking niet verder dan die, die is toegestaan ingevolge artikel 7:24 lid 2 BW.
16.8
Opdrachtgever kan geen geslaagd beroep doen op de garantie, noch Handy Service Haaglanden op andere gronden aansprakelijk stellen indien de schade is ontstaan:
a. door ondeskundig gebruik of gebruik in strijd met de bestemming van het geleverde of de door of namens Handy Service Haaglanden verstrekte instructies,
    adviezen, gebruiksaanwijzingen, bijsluiters e.d.; b. door ondeskundige bewaring (opslag) van de geleverde zaken;
c. door fouten of onvolledigheden in de door of namens Opdrachtgever aan Handy Service Haaglanden verstrekte gegevens;
d. door aanwijzingen of instructies van of namens Opdrachtgever;
e. doordat door of namens Opdrachtgever reparaties c.q. overige werkzaamheden of bewerkingen aan het geleverde zijn uitgevoerd, zonder uitdrukkelijke
    voorafgaande toestemming van Handy Service Haaglanden;
f. door een reeds, voor aanvang van de werkzaamheden van Handy Service Haaglanden, bestaande gevaarlijke, onveilige en/of ongezonde situatie op of aan het gebouw, het terrein of het water waarin of waarop het werk verricht moet worden (denk aan de aanwezigheid van asbest).
16.9
Voorts is Handy Service Haaglanden niet aansprakelijk indien een tekortkoming van hem het gevolg is van:
a. arbeidsongeregeldheden bij derden of onder eigen personeel;
b. tekortschieten van hulppersonen;
c. transportmoeilijkheden;
d. brand en verlies van te leveren zaken;
e. maatregelen van enige binnenlandse, buitenlandse of internationale overheid, zoals importverboden op handelsverboden;
f. gewelddadige of gewapende acties of
g. storingen in de energievoorzieningen, communicatieverbindingen of in apparatuur of programmatuur.
16.10
Opdrachtgever vrijwaart Handy Service Haaglanden tegen alle aanspraken (zoals schades en rechtsvorderingen) van derde(n) die met de uitvoering van de overeenkomst tussen Opdrachtgever en Handy Service Haaglanden samenhangen, tenzij het betreft aanspraken ten gevolge van opzet of grove schuld van Handy Service Haaglanden.

17 Overmacht

17.1
Handy Service Haaglanden is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens Opdrachtgever, indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
17.2
In geval van tijdelijke overmacht is Handy Service Haaglanden gerechtigd de termijnen waarbinnen de overeenkomst moet worden uitgevoerd te verlengen met de tijd gedurende welke de tijdelijke verhindering geldt. Indien genoemde verhindering langer dan drie maanden duurt, kan Opdrachtgever (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst verlangen, zonder dat Opdrachtgever recht heeft op schadevergoeding.
17.3
In geval van blijvende overmacht is Handy Service Haaglanden gerechtigd de overeenkomst met Opdrachtgever door middel van een schriftelijke verklaring zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden. Handy Service Haaglanden is ter zake jegens Opdrachtgever niet aansprakelijk voor enige door Opdrachtgever geleden schade, van welke aard en omvang dan ook.
17.4
Indien Handy Service Haaglanden ten tijde van het ontstaan van de overmacht een deel van zijn verplichtingen heeft uitgevoerd of slechts een deel van zijn verplichtingen kan uitvoeren, heeft Handy Service Haaglanden het recht Opdrachtgever voor de gedeeltelijke uitvoering afzonderlijk te factureren en is Opdrachtgever verplicht een dergelijke factuur te betalen alsof deze betrekking heeft op een afzonderlijke overeenkomst.
17.5
Onder overmacht wordt in ieder geval – maar niet limitatief – verstaan: oorlog en daarmee vergelijkbare situaties; overheidsmaatregelen; werkstakingen; belemmeringen door derden; transportmoeilijkheden; door Partijen onvoorziene technische complicaties; stagnatie door vorstverlet en andere weersinvloeden; brand, ontploffing, andere ernstige storingen in het bedrijf van Handy Service Haaglanden welke niet voor risico van Handy Service Haaglanden komen en de omstandigheid dat Handy Service Haaglanden een prestatie van een derde, die van belang is in verband met de door Handy Service Haaglanden te leveren prestatie, niet, niet tijdig of niet behoorlijk geleverd krijgt.

18 Relatiebeding

18.1
Het is Opdrachtgever niet toegestaan om gedurende de duur van de overeenkomst tussen Opdrachtgever en Handy Service Haaglanden en gedurende een periode van 6 maanden na beëindiging daarvan relaties van Handy Service Haaglanden, waaronder werknemers en onderaannemers, op enigerlei wijze, direct of indirect, en buiten Handy Service Haaglanden om in te schakelen voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van Opdrachtgever als gevolg waarvan er binnen genoemde perioden tussen Opdrachtgever en de relatie een overeenkomst als bedoeld in artikel 1 van deze voorwaarden tot stand komt.
18.2
Indien zonder toestemming van Handy Service Haaglanden door Opdrachtgever een overeenkomst tot het verrichten van vergelijkbare werkzaamheden/diensten als bedoeld in artikel 1 wordt aangegaan met de in lid 1 van dit artikel bedoelde relaties, binnen de in lid 1 van dit artikel genoemde perioden, verbeurt Opdrachtgever aan Handy Service Haaglanden een boete van € 500,00 per bedoelde overeenkomst per week of gedeelte van een week dat een zodanige overeenkomst heeft geduurd respectievelijk nog voortduurt.

19. Risico-overgang

Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering gaat op Opdrachtgever over op het moment waarop zaken in de macht van Opdrachtgever worden gebracht.

20. Toepasselijk recht

20.1
Op alle overeenkomsten en rechtshandelingen die op basis van deze algemene voorwaarden zijn gesloten, worden gewijzigd of aangevuld is Nederlands recht van toepassing, tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing is.
20.2
De rechter in de vestigingsplaats van Handy Service Haaglanden is, met uitsluiting van anderen, bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
20.3
Hetgeen bepaald in het tweede lid van dit artikel doet niet af aan het recht van Opdrachtgever, zijnde natuurlijk persoon, de rechtbank te zijner woonplaats bevoegd te verklaren.


Uitgave 1 juni 2021